Ett år av uppladdning – om 3 dagar går starten av Keb Classic 2014!

Det var över ett år sedan jag bestämde mig för att 20140331-230151.jpgställa upp i Keb Classic 2014 – med motivet att göra något som var fysiskt utmanande, samtidigt som det skall vara kul och ett litet äventyr.  Men jag ville gärna undvika   att trängas med tusentals andra (t.ex. som under ett Vasalopp)! Jag tyckte Keb Classic passade som handen i handsken. Dessutom kände jag lite folk som inte var särskilt svårövertalade på att följa med!

Förberedelser
Sedan jag beslöt mig för att delta i Keb Classic har jag försökt förbereda mig inför den fysiska och psykiska utmaningen så gott jag kan. Jag har tränat mer än någonsin tidigare i mitt liv både vad gäller volym och intensitet. Jag har också tränat med större variation än tidigare och har funnit att det blir mycket roligare och lättare att få till sin träning när man kan variera passen både utifrån innehåll men även längd och intensitet. Det jag har kört mest av är löpning (både distans, intervallpass, backe), styrketräning (fokus ben och core), och mountainbike under sommaren. Under vintern har det blivit några skidpass med hudar för att träna både teknik och kondition samt att öva på att använda utrustningen. Sen har jag också praktiserat själva tävlingsmomentet under Vaeride i Åre. Därtill kommer förberedelserna kring övrig utrustning, lavinkunskaper och själva tävlingen / banan som vi i laget studerat lite tillsammans. Sammantaget en del att tänka på men samtidigt väldigt kul! Jag har dessutom också försökt göra massor roliga aktiviteter på resans gång som på sitt sätt bidragit till förberedelserna, bland annat 4 skidresor 20140331-230110.jpgmed mycket friåkning, mutlisporttävling, skidtävlingen, etc. Det har varit ett minst sagt roligt år!

Känner jag mig förberedd? Jag vet inte om jag någonsin kommer uppleva att jag är 100% förberedd till en tävling – kanske borde jag dom där extra löppassen, eller ytterligare några pass med hudar i skidbacken – har man helt enkelt tränat för lite? Det återstår att se. Jag försöker ändå ta det med ro och istället försöka ladda mentalt – målet är ju trots allt att vi ska ta oss runt banan, och om vi av någon anledning inte klarar det får vi väl göra comeback 2015!

 

Jag har sammanfattat året som gått med några bilder:

 

Lämna en kommentar